Dieta IF – na czym polega post przerywany

jak wygląda odchudzanie na diecie if

Diety cud, jemy tylko białko, nie jemy pieczywa, nie jemy glutenu, nabiału, jemy tłusto, chudo, mało, dużo, często itd. Bez wątpienia kwestia dobrego, zdrowego menu, które pozwoli rozsądnie schudnąć, bez efektu jojo, jest zawsze aktualna i gorąca. Część dietetyków propaguje 4 – 5 posiłków dziennie. Są jednak tacy, którzy zalecają całkiem inne podejście do jedzenia, dietę IF, czyli post przerywany albo post okresowy.

Na czym polega post przerywany?

Dieta IF to wręcz wymarzona opcja dla tych, którzy nie mają głowy do liczenia kalorii i pilnowania posiłków jedzonych co 3 godziny. Zresztą wiele osób nie czuje głodu tak często w ciągu dnia. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że post przerywany lub okresowy pozwala jeść to, co się chce, ważne jest to, kiedy się je i kiedy się nie je, czyli pości.

Zgodnie z dietą IF należy wyraźnie oddzielać okna żywieniowe (okres, kiedy się je) od postów (nic nie jemy, dopuszczalna jest kawa z mlekiem lub czarna, herbata – bez cukru). Post powinien trwać co najmniej 12 godzin – jest to przerwa pomiędzy kolacją a śniadaniem. Zwolennicy diety IF uważają, że im dłuższa przerwa, tym lepiej. W zamian za to w okienku żywieniowym nie trzeba liczyć kalorii, a i tak uda się schudnąć.

owoce i orzechy są dopuszczalne na diecie if

Dieta IF – opcje

Dieta IF dopuszcza różne warianty czasowe, co jest dużym ułatwieniem, szczególnie dla osób, które prowadzą nieregularny tryb życia, nie mają czasu na przygotowanie posiłków w czasie pracy. To także idealny sposób na dopasowanie godzin, częstotliwości i kaloryczności posiłków do indywidulanych potrzeb. Najpopularniejsze opcje diety IF to:

  • 16/8 – przez 16 godzin w ciągu doby należy zachować post, a przez 8 można jeść. Mogą być to np. trzy posiłki i dwie przekąski. Na dobry początek można wypróbować wariant od 14/10, a potem stopniowo wydłużać post
  • 20/4 – post trwa 20 godzin, a okno żywieniowe tylko 4. Ten wariant nazywa się dietą wojownika, ponieważ jest zbliżony do modelu prehistorycznego. W tej opcji należy zjeść dwa solidne posiłki, przynajmniej jeden na ciepło
  • 5:2 – w tym przypadku przez pięć dni w tygodniu odżywiamy się standardowo, zdrowo, bez przejadania się, w pozostałe 2 dni obowiązuje dieta 500-600 kalorii
  • 6:1 (eat-stop-eat) – post zachowujemy przez dobę co 6 dni, np. obiad jednego dnia, a następnego dnia posiłek po porze obiadowej.

Skuteczność diety IF i badania naukowe

Głodówki od dawna były stosowane, nie tylko jako sposób na odchudzanie, ale przede wszystkim na oczyszczenie organizmu. Można powiedzieć, że są czymś naturalnym dla człowieka, który kiedyś nie objadał się przecież, nie miał stałego dostępu do żywności. Posty mają także tradycje kulturowe i religijne. Zwolennicy diety IF przytaczają również argument, że trzygodzinne przerwy między posiłkami to za mało, aby poczuć głód, który jest ważny dla prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych.

Badania naukowe opublikowane przez pracowników University of Illinois w Chicago potwierdzają, że dieta IF pomaga osobom otyłym pozbyć się nadmiaru kilogramów i obniżyć ciśnienie krwi. Z kolei naukowcy z University of Florida College of Medicine w Gainesville przekonują, iż okresy postu stymulują metabolizm i spalanie tłuszczu. Dostrzegają też pozytywny wpływ takiej diety na długość życia, funkcje poznawcze i leczenie stanów zapalnych.

Czy każdy może stosować dietę IF?

Okresy postów i jedzenia są dobrym podejściem do diety dla tych, których zawiodły inne metody odchudzania albo przegrywali z efektem jojo. Jest to także doskonały sposób na uregulowanie diety w przypadku osób, którym wciąż brakuje czasu na słynnych 5 posiłków w ciągu dnia. Dietę IF docenią również ci, którzy nie przepadają za śniadaniami, mają problem ze zjedzeniem czegokolwiek do południa.

Ostrożność zaleca się natomiast tym, którzy prowadzą bardzo intensywne treningi i ciężko pracują fizycznie. Nie jest to także najlepszy wariant dla osób, które niedosypiają. Diety IF nie poleca się młodym mamom karmiącym oraz kobietom w ciąży. Dużą ostrożność powinni zachować pacjenci z dolegliwościami nerkowymi, hormonalnymi. Chora wątroba i cukrzyca również będzie przeciwwskazaniem dla postów przerywanych.

 

Dieta IF nie jest modną nowinką, kolejnym sezonowym hitem. Wariant jem – nie jem jest znany już od lat, a same posty, głodówki są wskazaniem dla wielu osób. Oczywiście najlepiej skonsultować wprowadzenie takiego sposobu odżywiania się z lekarzem, zwłaszcza jeśli występują jakieś schorzenia o charakterze przewlekłym czy znaczna nadwaga.

Atutem diety IF jest brak badań, które potwierdzałyby jej szkodliwy wpływ oraz wiele wymiernych korzyści – dla prawidłowej wagi, sylwetki i dla zdrowia. Jest to również nawiązanie do modelu odżywiania, który sprawdzał się przez stulecia, czyli jemy wtedy, kiedy organizm zasygnalizuje głód.

Dodaj komentarz

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.