Jak zadbać o zrównoważoną florę bakteryjną jelit?

flora jelitowa - źródło odporności i witalności

Wszyscy znamy chyba pojęcie „dobre bakterie”, tworzą one tzw. mikroflorę, czyli florę bakteryjną jelit. Ma ona kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Bez równowagi w jelitach nie ma mowy o skutecznym działaniu układu immunologicznego, nerwowego, hormonalnego, nerwowego czy metabolizmu.

 

Specyficzny system, jakim jest flora bakteryjna jelit, składa się z milionów bakterii. Jest też narażony na działanie czynników, które mogą zaburzyć tę jakże istotną dla nas równowagę. Nie dzieje się to co prawda w ciągu jednego dnia, ale zagrożenia takie jak antybiotykoterapia, stres czy niezdrowa dieta i używki, „fundujemy” sobie często przez dłuższy czas. Właśnie dlatego odbudowa flory bakteryjnej jelit wymaga czasu i wyeliminowania czynników niekorzystnych oraz zmiany złych nawyków, np. żywieniowych.

Dlaczego zrównoważona flora jelitowa jest tak ważna?

Znaczenie mikrobioty omówiono w artykule „Jak odbudować florę bakteryjną jelit?”. Warto wiedzieć, że ok. 70% dobroczynnych bakterii to właśnie flora jelitowa, która składa się przede wszystkim z bakterii kwasu mlekowego. Nie bez powodu żywność funkcjonalna, zdrowa dieta czy dobre suplementy, zawierają właśnie szczepy tych bakterii.

Skomplikowany i liczny ekosystem w jelitach zapewnia prawidłowy przebieg wielu procesów życiowych, a jego najważniejsze zadania to:

  • funkcja metaboliczna – dzięki bakteriom następuje rozkład składników pokarmowych, wytwarzają się witaminy B i K oraz krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, a także następuje wchłanianie składników mineralnych i metabolizm tłuszczów,
  • funkcja troficzna zapewnia ciągłość nabłonka jelitowego,
  • funkcja immunologiczna – dzięki obecności limfocytów większość procesów obronnych ma swoje źródło właśnie jelitach, ponadto flora bakteryjna jelit „zagarnia” miejsce i pożywienie eliminując drobnoustroje chorobotwórcze.

Właściwości mikroflory jelitowej

Choć sformułowanie „bakterie” budzi czasem negatywne skojarzenia, większość bakterii, które zasiedlają zdrowy organizm, to nasi sprzymierzeńcy. W przypadku flory bakteryjnej w jelitach tworzą system zrównoważony i ta równowaga jest kluczowa dla zdrowia człowieka. Zapewnia bowiem odpowiednią liczebność i prawidłowe działanie limfocytów odpowiedzialnych za mechanizmy obronne.

Kolejna istotna i jakże niezwykła właściwość to oś mikroflora jelitowa-mózg (Microbiota-Gut-Brain Axis – MGB). Nie bez powodu mówi się, że jelita to drugi mózg człowieka. Odpowiadają nie tylko za odporność i zwalczanie groźnych patogenów. Współtworzą tzw. neuroendokrynny układ odpornościowy i wspomagają prawidłowe działanie układu nerwowego oraz hormonalnego.

Warto także wiedzieć, że niektóre bakterie tworzące florę jelitową mogą, dzięki połączeniom z receptorami w przewodzie pokarmowym, przetrwać w jelitach naprawdę długo. Są też dobroczynne szczepy bakterii, które wymagają „pomocy z zewnątrz”. Zapewniamy ją poprzez zbilansowaną, zdrową dietę oraz suplementację.

Zagrożenia dla flory bakteryjnej jelit

System złożony z ogromnej ilości dobroczynnych drobnoustrojów może podlegać pewnym wahaniom, ważne jest jednak, aby zapewniać mu warunki niezbędne dla homeostazy. Tymczasem współczesny człowiek naraża cenną mikrobiotę na wiele niebezpieczeństw. Równowagę flory jelitowej mogą zaburzać m.in.

  • infekcje
  • antybiotyki i inne leki
  • chemioterapia i radioterapia
  • niezdrowa dieta
  • stres

Jak widać są to sytuacje dość powszechne, mające często charakter przewlekły. Nadużywamy przecież wielu leków (np. NLPZ), antybiotyki stosujemy nawet przy infekcjach wirusowych. Nie mówiąc już o złej diecie opartej na przetworzonej żywności, ubogiej w zdrowe kwasy tłuszczowe, błonnik. Szkodzą nam także słodycze i tłuszcze utwardzane albo zwierzęce. Oczywiście zaburzenie tej cennej równowagi nie dzieje się od razu, mikroflora regeneruje się, można też odbudować florę bakteryjną jelit, np. zmieniając nawyki żywieniowe, tryb życia i stosując suplementację.

Jak odbudować florę bakteryjną?

Bakterie probiotyczne to odpowiedź na to istotne pytanie. Mają one pozytywny wpływ na mikroflorę jelitową, a tym samym na zdrowie człowieka. Stanowią cenne wsparcie w leczeniu i profilaktyce infekcji, a także „ratują” równowagę flory jelitowej w trakcie antybiotykoterapii czy innych inwazyjnych kuracji. Jest to o tyle istotne, że wiemy już przecież o tym, jak ważna jest mikrobiota jelitowa dla działania układu immunologicznego.

Jak zapewnić sobie podaż probiotyków i tym samym wzmacniać lub odbudować florę jelitową? Na pewno warto wprowadzić na stale do diety produkty zawierające naturalne kultury probiotyczne. Są to np.  kiszonki, produkty nabiałowe, takie jak jogurt, maślanka i kefir. Skuteczna jest także przemyślana suplementacja. Pamiętajmy jednak o tym, aby wybierać preparaty sprawdzone, zawierające odpowiednie szczepy oraz ilości bakterii.

flora bakteryjna jelit - jogurt jej służy

Wsparciem dla zrównoważonej flory jelitowej będą preparaty Guut, zawierające unikatową kombinację probiotyków i witamin, minerałów oraz ekstraktów roślinnych. Są to suplementy na odporność, metabolizm, witalność i lepsze samopoczucie. Każdy z nich składa się z kapsułki probiotycznej i nieprobiotycznej. W zależności od specyficznych potrzeb organizmu można sięgnąć po:

  • Guut immunity – poza szczepami dobroczynnych bakterii zawiera w kapsułce nieprobiotycznej Wellmune® beta-glukan z drożdży Saccharomyces cerevisiae i witaminę D (jako cholekalcyferol)
  • Guut metabolism – wspiera florę bakteryjną dawką probiotyków i kompozycją ekstraktów z liści Gurmaru i Lagerstremii z cynkiem, kwasem pantotenowym i biotyną
  • Guut mood, który zawiera probiotyk oraz Ashwagandę Sensoril®, ekstrakt z różeńca górskiego i witaminy B6 oraz B12
  • Guut vitality – składa się z kapsułki probiotycznej i kapsułki zawierającej ekstrakt z Alpinia galanga, żelazo, witaminy B6 i B12.

 

Oczywiście nawet najlepszy suplement nie zastąpi zdrowego stylu życia, zbilansowanej diety. Może natomiast być wsparciem dla utrzymania równowagi i odbudowy flory bakteryjnej jelit. Szczególnie w okresach trudnych dla organizmu, np. przy długotrwałym stresie, chorobach czy po antybiotykoterapii.

Dodaj komentarz

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.