Fotografia produktów – z czym i jak to się je

Fotografia produktów cieszy się dziś dużą popularnością. Nic w tym dziwnego. Większość rzeczy jest nam dziś sprzedawana poprzez obrazy. Już jakiś czas temu udowodniono, że przekaz w postaci dobrego obrazu (tudzież zdjęcia) dociera do odbiorcy najlepiej i najskuteczniej. Czym dokładnie jest fotografia produktów i jakie są sekrety fotografii efektywnej? O tym poniżej.

Co to jest fotografia produktów

Mogłoby się wydawać, że fotografia produktów to forma sztuki, ale czy na pewno? W dzisiejszym świecie jest częścią biznesu i reklamy. W sumie można powiedzieć, że jest sztuką samą w sobie, która potrafi sprzedać wszystko. Większości wydaje się, że zrobienie zdjęcia paterze na owoce, sukience czy butom nie jest filozofią. Tymczasem, oprócz wykorzystania odpowiedniego sprzętu i późniejszej obróbki w programie graficznym, potrzebny jest także pomysł. Odpowiednia scenografia oraz dodatki nadadzą zdjęciu mocy, która sprawi, że zamiast zwykłej fotografii otrzymamy prawdziwe dzieło.

fotografia produktów jak robić

Fotografia produktów = fotografia komercyjna?

Jeszcze nie tak dawno temu fotografia produktów była tylko jedną z dziedzin fotografii, którą traktowało się jak sztukę. Jedni wykonywali zdjęcia obiektów architektonicznych, inni robili portrety ludziom, jeszcze inni – fotografowali produkty. Dziś fotografię produktową traktuje się na równi z fotografią komercyjną, która w wraz z rozwojem nowych technologii ewaluowała na całkiem nową skalę. Jest to także najbardziej praktyczna i dochodowa działka dla fotografów. Zdjęć produktów potrzebuje każdy biznes – zarówno małe przedsiębiorstwo rodzinne, jak również duża korporacja.

O czym powinno się pamiętać fotografując produkty?

  1. Ustawienie świateł

Fotografia produktów najbardziej potrzebuje dobrego światła. Idealne jest to dzienne, naturalne. Fotografując przedmioty na łonie natury, a więc poza studiem, dobrze jest wybrać godziny przed popołudniowe. Do profesjonalnych zdjęć produktowych w studio przydadzą się światła ciągłe (zestaw z parasolką) czy też softbox.

  1. Cienie pod kontrolą

Przy ustawianiu świateł należy zastanowić się nad cieniowaniem produktu na planie. Chcąc zrobić dobre zdjęcie warto unikać cieni tzw. ciężkich cieni, które powstają w momencie kiedy moc i wielkość źródła światła są mniejsze w porównaniu do gabarytów produktu. Miękkie cienie będą tu bardziej odpowiednie. Aby je uzyskać należy użyć dyfuzora do flesza. Dzięki niemu światło zostanie rozprowadzone delikatnie i co najważniejsze – równomiernie.

  1. Przydatny statyw

Fotografując rozmaite przedmioty, często zależy nam na uchwyceniu detali. Niestety bez odpowiedniego podparcia nie jest to takie proste. Utrzymanie aparatu w nieruchomości nie należy do czynności prostych. Dlatego warto zaopatrzyć się w dobry statyw. To on zapewni odpowiednią ostrość zdjęciom i sprawi, że fotografie nie będą poruszone.

  1. Właściwe tło

Tło odgrywa istotną rolę w fotografii produktów. Najlepiej aby było neutralne, gdyż wtedy pozwoli skupić uwagę na danym produkcie, no chyba że założenie kampanii reklamowej jest inne. W fotografowaniu przedmiotów świetnie sprawdzi się tło jednolite – bez żadnych kolorów czy ozdobników. Najbardziej popularne jest tło białe, ale jasny błękit czy róż wypadają równie dobrze. Bardzo pożądanym tłem w ostatnim czasie jest „krzywa nieskończoność”, która daje wrażenie nieskończoności. Aby ją stworzyć wystarczy zgiąć kawałek białego papieru lub płótna tak, aby powstało wygięcie. Wówczas produkt powinniśmy umiejscowić na samym środku tła.

  1. Eksperymenty z kadrem

Eksperymentowanie z kadrem w przypadku zdjęć produktów jest mile widziane. Warto zawsze pokombinować i wykonać kilka ujęć aby w końcu znaleźć te najlepsze. Ale uwaga! Należy pamiętać o tym, żeby zdjęcie pokazywało dany produkt jak najbardziej realnie i naturalnie. Sfotografowany produkt musi mieć poprawny rozmiar, wielkość i wysokość.

 

 

Dodaj komentarz

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.