Nadmiar wody w organizmie – co robić?

zatrzymanie wody w organizmie

Cellulit i wieczne wahania wagi? Obrzęki wokół kostek, a może opuchnięta twarz? To wszystko może świadczyć o nadmiarze wody w organizmie. Może i nie jest to zjawisko niebezpieczne, ale z całą pewnością jest bardzo uciążliwe, a w niektórych sytuacjach może być także krępujące. Powodem takiego stanu rzeczy może być zarówno siedzący styl życia, jak również nieprawidłowo zbilansowana dieta, w tym nadmiar soli w codziennym menu. Przyczyną zatrzymywania wody w organizmie mogą być także niektóre choroby bądź zażywanie niektórych leków. U kobiet, nadmiar wody w organizmie może wynikać z wahania poziomu hormonów podczas cyklu miesiączkowego. Dobra wiadomość w tym wszystkim jest taka, że problemu można się pozbyć. Niestety wymaga to trochę czasu i zmiany pewnych nawyków. Co robić? Poniżej znajdziesz kilka sposobów.

Zatrzymanie wody – objawy

Zanim przejdziemy do sposobów walki z zatrzymaniem wody w organizmie, powiedzmy sobie jeszcze, czym poza obrzękami i uczuciem ciężkości, objawia się ten problem. Przede wszystkim jest to ogólne osłabienie organizmu i uczucie zmęczenia, pomimo dbania o relaks i odpoczynek. Kolejnym objawem jest spadek koncentracji. Typowe dla problemu nadmiaru wody w organizmie jest też rozdrażnienie – charakterystyczne dla zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Nadmiar wody w organizmie? Pamiętaj o wodzie!

Gdy cierpisz na nadmiar wody w organizmie, zacznij pić więcej wody. Mimo, że brzmi to jak paradoks, jest to najlepsze rozwiązanie na zaistniały problem. Zastanów się i przyznaj się sama przed sobą ile wody wypijasz każdego dnia. Zazwyczaj jest to litr, w porywach do 1,5 litra. Tymczasem dorosła kobieta powinna wypijać około 2 litrów płynów dziennie. Dobrze, aby w większości przypadków była to niegazowana woda mineralna. Z płynów poleca się także zieloną lub białą herbatę. Napoje te równie dobrze, co woda radzą sobie z nadmiarem wody w organizmie. Jednocześnie warto pamiętać, aby ograniczyć spożycie kawy i napojów gazowanych, gdyż przyczyniają się one do zatrzymywania wody w organizmie. Nie lubisz zwykłe wody? Dodaj do niej kilka kropel soku z cytryny. Tym sposobem oczyścisz organizm, a przy okazji pobudzisz tkankę do usuwania zatrzymanej w nich wody.

nadmiar wody w organizmie co robić

Koniecznie ogranicz spożycie soli

Zbyt częste spożywanie słonych przekąsek i słonych potraw może także doprowadzić do zatrzymania wody w organizmie. Jeśli zdarza ci się sięgać po orzeszki solone, paluszki, precelki, krakersy czy wędzone ryby – zadbaj o to, aby robić to rzadziej. Pamiętaj też, że duże ilości soli znajduje się w produktach marynowanych, żółtych serach i wędlinach, a także żywności typu instant i produktach w proszku.

Na nadmiar wody w organizmie – zioła

Czy wiesz, że niektóre zioła są bardzo pomocne na nadmiar wody w organizmie? Które szczególnie? Na przykład skrzyp, mniszek lekarski i pokrzywa. Ta ostatnia nie od dziś znana jest z właściwości moczopędnych. Również mniszek lekarski powoduje zwiększenie wydalania moczu i tym samym niweluje obrzęki i opuchliznę. Możesz też sięgnąć po specjalne mieszanki ziołowe. Wybierz te, które w swoim składzie mają wspomniane wyżej zioła, a więc korzeń mniszka, pokrzywę, skrzy polny. Dobrym rozwiązaniem będą też mieszanki z karczochem i krwawnikiem w składzie. Ale uwaga! Aby zadziałały należy pić je regularnie, około 2 szklanek dziennie.

zatrzymanie wody w organizmie dieta

Inne produkty moczopędne

Ale nie tylko zioła mogą działać moczopędnie. Te cudowne właściwości posiada też szereg innych produktów, m.in. bakłażan, seler i… arbuz! A któż z nas nie lubi arbuza? Jest pyszny i zdrowy. Warto się nim zajadać dla przyjemności i dla zdrowia. Bardzo silne właściwości moczopędne ma też pietruszka. Liście pietruszki mogą być dodatkiem do sałatki, zup czy koktajlów. Lepiej jednak wybierać świeże niż suszone liście, a po suszone sięgać gdy świeża natka nie jest dostępna. Z suszonych liści można z kolei przygotować napar, który także posiada właściwości moczopędne.

Zdrowa dieta zawsze w cenie

Chcąc pożegnać problem raz na zawsze, poza doraźnymi środkami, należy wprowadzić w życie drobne rewolucje. Te główne powinny dotyczyć codziennej diety. Zdrowe menu musi bazować na warzywach i owocach. Produkty te zawierają duże ilości wody, doskonale wpływające na oczyszczanie organizmu, poprzez działanie moczopędne. Szczególnie polecane są pomidory, ziemniaki i banany, gdyż dostarczają spore ilości potasu, który skutecznie zwalcza niekorzystne działanie sodu.

Na nadmiar wody w organizmie – aktywność fizyczna

Jeśli nadmiar wody w organizmie jest skutkiem biernego, a więc siedzącego stylu życia, lekarstwem na to może być zwiększona aktywność fizyczna. Nie musisz od razu biec na siłownię czy biegać maratonów. Zacznij od codziennych spacerów lub marszobiegów. Wybierz to, co sprawia ci największą przyjemność, bo wtedy wytrwasz w tym dłużej. I pamiętaj, aby po każdym treningu nawodnić organizm!

sposoby na nadmiar wody w organizmie

Pomocne masaże

Z zatrzymaniem wody w organizmie można też walczyć poprzez masaże. Najlepsze rezultaty osiągniesz, łącząc działanie od środka z zabiegami wykonanymi bezpośrednio na opuchnięte miejsca. Możesz wykonywać je sama lub oddać się w ręce specjalistów. Nałóż wieczorem na nogi ulubiony krem i kolistymi ruchami, zgodnie ze wskazówkami zegara, delikatnie uciskając skórę. Masaż zacznij od stóp i kieruj się ku górze. Zabiegi wykonywane 2-3 razy w tygodniu po 15 minut usprawnią krążenie limfy, przyspieszą usunięcie nagromadzonego płynu i poprawią wygląd skóry.

Dodaj komentarz

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.