Pełnia a bezsenność – jakie są zależności?

pełnia księżyca

Jeśli choć trochę interesujecie się czynnikami wpływającymi na komfort i jakość snu, to z pewnością słyszeliście nieraz o związku pełnia a bezsenność. Dzisiaj przybliżymy Wam to zagadnienie i damy odpowiedź na pytanie, czy rzeczywiście księżyc w pełni jest w stanie wywołać u nas bezsenność i czy możemy się przed tym bronić.

Pełnia a bezsenność – wyjaśnienie zjawiska i zależności

https://pixabay.com/pl/photos/pe%C5%82nia-ksi%C4%99%C5%BCyca-ksi%C4%99%C5%BCyc-ciemny-wilk-1902260/ Pełnia księżyca to zjawisko przyrodnicze, wokół którego narosło wiele mitów, jednak związek z bezsennością do nich nie należy.

Okazuje się, że powielane stwierdzenie, że bezsenność podczas pełni to nie tylko wymyślony mit, ale naukowy fakt i na dodatek dość powszechne zjawisko. Dochodzi do niego, ponieważ księżyc emituje w tym czasie o wiele silniejsze i jaśniejsze światło, co powoduje, że mózg zamiast się wyciszać jest nadal aktywny. To utrudnia zaśnięcie. Co ciekawsze pełnia powoduje również, że zasypiamy o kilka minut później niż zazwyczaj. Ponadto księżyc w pełni skraca też o kilkadziesiąt minut czas naszego snu, przez co możemy obudzić się bardziej zmęczeni i mniej chętni do podejmowania czekających nas czynności i zadań. Pełnia wpływa również na skrócenie fazy REM – czyli snu głębokiego – ustalono, że „strata” wynosi tu aż 30%.

pełnia a bezsenność

Jak zwalczyć bezsenność podczas pełni?

Cierpiący na bezsenność podczas pełni mogą bronić się przed tym uciążliwym zjawiskiem. Przede wszystkim warto, aby śledzili informacje na temat faz księżyca. To ułatwi im wcześniejsze przygotowanie. Chcąc zapewnić sobie zdrowy sen w czasie pełni, należy o wiele wcześniej wyrobić sobie pewne nawyki, które sprawdzą się bez względu na panujące warunki. Na przykład starajmy się kłaść spać i budzić o tym samych porach codziennie – nie patrząc na to, czy jest to weekend czy mamy po prostu więcej czasu wolnego. Dzięki temu wyregulujemy swój wewnętrzny zegar i łatwiej będzie nam usnąć. Po drugie stwórzmy swój „rytuał zasypiania”, czyli wykonywać te same czynności, które ułatwią nam uśnięcie. To może być czytanie, słuchanie muzyki lub rozmowa z kimś miłym. Na godzinę przed pójściem spać unikajmy kontaktu z telefonem, telewizorem czy komputerem. Emitowane przez nie niebieskie światło rozprasza i powoduje częstsze wybudzenia. Poza tym opóźnia w nienaturalny sposób moment, kiedy organizm chciałby już udać się na spoczynek i rozpocząć proces regeneracji.

W tym poradniku: https://www.kozaczek.pl/bezsennosc-podczas-pelni-prawda-czy-mit/ znajdziecie jeszcze więcej przydatnych wskazówek co zrobić, aby lepiej się wysypiać nawet w czasie tak mało sprzyjających warunków, jakim jest pełnia księżyca. Artykuł wyjaśnia również skąd w ogóle bierze się bezsenność.

Podsumowanie

Reasumując – pełnia a bezsenność to związek realnie istniejący. Zależności tej nie da się całkowicie zwalczyć, ale można sprawić, że będzie mniej dokuczliwa i nie rozbije nam czekającego nas dnia. Ważne, aby już wcześniej zadbać o higienę snu. Dobrą metodą jest też dążenie do poprawy komfortu snu. Można to zrobić na przykład wyposażając swoje łóżko w odpowiedniej jakości akcesoria do spania, wśród których powinien znaleźć się materac o prozdrowotnych właściwościach. Bogaty wybór tego typu posłań znajdziemy w sklepie Tempur – specjalistów od zapewnienia nam zdrowego i komfortowego wypoczynku nocnego.

Dodaj komentarz

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.