Głębia ostrości to jeden z najbardziej fotograficznych środków wyrazu, jakimi dysponuje fotograf. To jedno z najważniejszych narzędzi kreujących obraz. Dzięki głębi ostrości fotografie różnią się od innych dzieł plastycznych. Potrafią różnić się nawet od tego, co widzimy własnym okiem. Jak to możliwe? To proste! W naszym mózgu praktycznie wszystkie sceny są rejestrowane jako całkowicie ostre. Dopiero głębia ostrości pokazuje nam, że może być inaczej – jedne rzeczy mogą być bardziej ostre od drugich, przez co ważniejsze, skupiające na sobie większą uwagę. No dobrze, jak już pewnie zdążyliście się zorientować dziś na tapetę weźmiemy sobie zjawisko głębi ostrości. Czym dokładnie jest ta głębia i o co w niej chodzi? Krótko i na temat o głębi ostrości poniżej. Zapraszam!
Głębia ostrości – co to takiego?
Najprościej rzecz ujmując, głębia ostrości to strefa zakresu odległości od aparatu, w której znajdują się przedmioty ostre. Im mniejszy zakres odległości, tym mniejsza głębia ostrości i odwrotnie. Inaczej – to, co ostre odcina się od tego, co nieostre. Pierwszy plan odcina się od tła, ważniejsze rzeczy są bardziej wyeksponowane od tych mniej ważnych. Głębia ostrości zależy od 3 czynników:
– przysłony (im bardziej domknięty obiektyw, tym głębia staje się większa)
– ogniskowej (im krótsza, tym automatycznie głębia będzie większa)
– odległości od fotografowanego obiektu (im mniejsza odległość, tym mniejsza głębia. Im dalej znajduje się aparat od fotografowanego obiektu, tym mniej rozmyte będzie tło)
Mała i duża głębia ostrości
Nie ma jednej uniwersalnej głębi ostrości. Wyróżniamy głębię małą i dużą. Czym jedna różni się od drugiej? Mała głębia ostrości ma miejsce wtedy, kiedy tylko niewielki fragment zdjęcia jest w polu ostrości. O dużej głębi ostrości mówimy, gdy obiekty znajdujące się w różnej odległości od aparatu są w polu ostrości. Inaczej można to ująć tak:
– mała wartość przysłony (np. f/2.8) = mały fragment zdjęcia w polu ostrości = duży otwór w obiektywie = dużo światła pada na matrycę aparatu.
– duża wartość przysłony (np. f/13) = duży fragment zdjęcia w polu ostrości = mały otwór w obiektywie = niewiele światła pada na matrycę aparatu
Głębia ostrości a ogniskowa obiektywu i przysłona
W dużej mierze głębia ostrości zależy od długiej ogniskowej. I tak np. używając obiektywu o długiej ogniskowej (np. 200 mm), uzyskamy automatycznie mniejszą głębię ostrości. Jaki będzie tego efekt końcowy? Tło zdjęcia będzie bardziej rozmyte. Uciekając się do zastosowania obiektywu o krótkiej ogniskowej, uzyskamy tło mniej rozmyte i tym samym bardziej wyraźne. Podsumowując: jeśli chcemy mieć mocno rozmyte tło i tym samym bardzo wyraźny pierwszy plan, powinniśmy zastosować możliwie najdłuższe ogniskowe. A co z przysłoną? Przymykanie przysłony powoduje stopniowe zwiększanie głębi ostrości, natomiast jej otwieranie – zmniejszanie.
Related Posts
- Czas na własny biznes!
Zastanawialiście się kiedyś nad własnym biznesem? Ja w ostatnim czasie myślę o tym coraz częściej.…
- Fotografia produktów - z czym i jak to się je
Fotografia produktów cieszy się dziś dużą popularnością. Nic w tym dziwnego. Większość rzeczy jest nam…
- Szczęśliwy kot, to kot najedzony! Sprawdź jak i czym karmić pupila
Kot szczęśliwy to taki jak kot Felix. Na pewno znacie go z reklamy, więc przedstawiać…