Szukaj
Close this search box.

Co powinno znaleźć się w pełnej ewidencji VAT?

ewidencja Vat

Spis treści

Ewidencja VAT pozwala określić wysokość należnego podatku od towarów i usług. To na jej podstawie ustala się kwotę podatku naliczonego. Obowiązek sporządzania rzetelnych zapisów w rejestrze dotyczy jednak nie tylko podatników, ale również podmiotów innej kategorii. Na tej podstawie będą brane pod uwagę inne informacje. Kto powinien prowadzić ewidencję VAT i o czym należy pamiętać?

Jakie informacje znajdują się w ewidencji VAT podatników czynnych?

Czynni podatnicy mają obowiązek prowadzenia ewidencji VAT. Są to osoby, które odprowadzają podatek ze względu na dokonaną sprzedaż i posiadają prawo do odliczenia podatku naliczonego. W ewidencji tej powinny znaleźć się dane umożliwiające określenie przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku lub jego korekty. Muszą znajdować się informacje o kwocie obniżającej wartość należnego podatku i naliczonego. Ewidencja VAT powinna zawierać dokumenty przedstawiające kwotę podatku podlegającego wpłacie do US lub zwrotowi.

Jakie informacje znajdują się w ewidencji VAT podatników zwolnionych?

Ewidencja VAT to obowiązek podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego. Jest to możliwe, gdy suma sprzedaży przekroczyła łącznie w minionym roku 200 000 zł. Przepisy prawa nie określają wymogów, jakie dotyczą zapisów w rejestrze. Ewidencja VAT powinna umożliwiać określenie wysokości sprzedaży. Taki dokument nie musi być prowadzony za pomocą programów komputerowych, ponieważ podatnik nie wysyła plików do JPK. Dodatkowo nie ma obowiązku sporządzania rejestru zakupionych towarów i usług, ponieważ podatnicy są zwolnieni z możliwości odliczenia podatku naliczonego. Profesjonalną pomoc w prowadzeniu ewidencji VAT oferuje m.in. biuro księgowe Liczydło, które dba o bezpieczeństwo swoich Klientów.

Uproszczona ewidencja VAT – kto może z niej skorzystać?

Uproszczona ewidencja VAT dotyczy wszystkich osób korzystających ze zwolnienia podatkowego. Tak, jak w przypadku ewidencji pełnej, nie ma precyzyjnych zapisów, które określają, jakie dane muszą się w niej znajdować. Profesjonalne biura księgowe oferują kompleksową pomoc w tym zakresie. Klienci nie muszą samodzielnie decydować o tym, co zawrzeć w ewidencji uproszczonej. Specjaliści sporządzą dokument, w którym zawarte będą informacje związane ze sprzedażą za dany dzień.